Valóban szereted, vagy csak együtt élsz vele?

Mit tennél akkor, ha a párod- akivel évtizedek óta együtt élsz - elhanyagolna, nem törődne veled és semmibe venné az igényeidet? Sőt olykor egészen furcsa és számodra ellenszenves ötletekkel állna elő, hogy neked miben és hogyan kellene megváltoznod. Majd ha ezeket a számodra elfogadhatatlan módszereket nem követed és nem változol meg úgy és annyira, mint ahogyan elvárja tőled, akkor haragudna rád, sőt, nyíltan ellenséges lenne. Mit éreznél, ha mindezek után kimondaná, hogy Te így nem vagy szerethető? Mit tennél? Mit éreznél? Örömmel együttműködnél vele és tennél mindent a kérései szerint, akkor is ha tested-lelked tiltakozik ellene? Ellenállnál, vagy szeretnéd, hogy ő változzon meg, hogy ne bántson többet? Hogy végre hallgasson meg és figyeljen rád? Hogy azt érezhesd, hogy szeret?

Ha egy percre belefeledkeztél ebbe a gondolatkísérletbe, akkor most térjünk vissza a valósághoz! Helyettesítsük be a szereplőket: a képzeletbeli párod Te magad vagy és aki ellen mindezt elköveted, az is Te magad vagy!

Mit jelent a szeretet?

Bár egyszerűnek és kézenfekvőnek tűnik, érdemes végiggondolni, hogy mi a szeretet és mit jelent jól szeretni! A lista szabadon bővíthető!

  • Akit szeretek, arra figyelek!
  • Akit szeretek, azt ismerem, vagy törekszem rá, hogy minél jobban megismerjem!
  • Akit szeretek, annak figyelembe veszem a valós igényeit (és nem döntöm el helyette, hogy mi lesz jó neki)
  • Akit szeretek, azzal törődök!
  • Akit szeretek, arra időt szánok!
  • Akit szeretek, attól elfogadom azt is, ha olykor máshogy dönt, vagy cselekszik, mint ahogy elvárnám!
  • Akit szeretek, azzal jól bánok, olykor még kényeztetem is!
  • Akit szeretek, annak nem akarok fájdalmat okozni!
  • Akit szeretek, attól nem várok el olyat, amire nem képes!
  • Akit szeretek, azt akkor is szeretem, ha nem tökéletes.
  • Akit szeretek, azt akkor is szeretem, amikor nehéz szeretni!

Vajon igazak ezek az állítások a önmagaddal és a testeddel való kapcsolatodra? Ebből a kapcsolatból nem tudsz kilépni, nem tudod lecserélni, garantáltan egy egész életre szól. A kapcsolaton azonban változtatni mindig lehet, ideje, hogy elkezd szeretni önmagad!

ÖNBIZALOMTERÁPIA

Bár rengeteg jótanácsot olvashatunk arról, hogyan tudjuk gyorsan és könnyen növelni önbizalmunkat, úgy tűnik ezek csodamódszerek mégsem működnek. Valószínűleg azért, mert az önbizalom, pontosabban az önbecsülés javítása időigényes folyamat, ráadásul csak a befektett munka hoz tartós eredményt. Már a kiinduló pont is téves, az esetek többségében ugyanis nem az önbizalom növelése az első lépés! Hát akkor micsoda? 

Énkép - másképp

Az első lépés minden esetben az énkép pontosítása:

  • Milyennek látom önmagam?
  • Mik az erősségeim és gyengeségeim?
  • Milyen szerepeim vannak, ezek mennyire fontosak, jelentősek?
  • Milyennek látom magam a másokkal való kapcsolataimban?
  • Milyen múltbéli tapasztalataim vannak?

Énképünk gyökerei gyermekkorunkból erednek, de minden életkorban módosítják életünk eseményei, tapasztalataink önmagunkról, aktuális helyzetünkről. Az önbecsülés alapja a reális énkép. A tapasztalat azonban az, hogy már ezen a szinten erős torzítások vannak. Egyszerűen fogalmazva: nem látjuk tisztán önmagunkat! 

A női önbizalom fontos része a külsőnkkel való elégedettség is! Ennek feltétele a testi önismeret fejlesztése:

  • melyek az előnyös tulajdonságaim, 
  • hogyan fogadjam el azt, ami nem tökéletes,
  • mit szeretnék hangsúlyozni,
  • milyen módon tehetem ezt,
  • milyen benyomást teszek másokra,
  • hogyan mutathatom meg önmagam már a megjelenésemmel is?

Mindaz amit magunkból megmutatunk a világnak visszahat ránk, alakítja, formálja énképünket. Ezért van jelentősége annak, hogy kialakítsuk, finomítsuk egyéni, csak ránk jellemző stílusunkat - ami sokkal több, mint öltözködés és egészen más, mint a divat. Ez lesz az egyik alapköve magabiztosságunknak, önbizalmunknak!

Önelfogadás - öntisztelet

Nem elég  tehát tisztán látni saját magunkat, fontos, hogy képesek legyünk elfogadni, szeretni azt, akik vagyunk. Egyszerűnek tűnik, de talán nem is olyan könnyű jóban lenni önmagunkkal! Az érzelmeinket erősen befolyásolja az a kép, amilyenek lenni szeretnénk és amit mások elvárnak tőlünk. Az ideális énünkről kialakított képet sajnos egyre erősebben torzítják a hamis látszatok, a manipulált minták! Ha elérhetetlen és irreális az a kép, amilyenek lenni szeretnénk, akkor folyamatosan elégedetlenek és csalódottak leszünk! Ez a jelenség nem csak a fiatal generációt érinti. Édesanyák közt, vagy éppen a változó korban is egyre gyakrabban találkozom ezzel a problémával!

Az önszeretetnek fontos eleme az öngondoskodás is! Szánunk-e időt önmagunkra, jól bánunk-e a testünkkel, figyelünk-e érzéseinkre, tudunk jól pihenni? Önzésnek érezzük a magunkra fordított időt, vagy öntiszteletként tudjuk megélni? Tudjuk, hogy minden jó kapcsolat alapja a rászánt idő és figyelem. Nincs ez máshogyan az önmagunkkal való kapcsolatban sem!

Önbizalom - amikor számíthatsz magadra!

Az tiszta énkép és az önelfpgadás segít majd hozzá az önbizalom eléréséhez. Az önbizalom alapvetően cselekedeteinkhez kötődik, illetve azokra van hatása. Az önbizalom azt jelenti, hogy képesnek, alkalmasnak tartjuk magunkat bizonyos feladatokra, célok elérésére.  Az önbizalom teszi lehetővé azt, hogy vállaljuk a felelősséget tetteinkért, elbírjuk a csalódást és tanuljunk belőle, hogy céljainkat képességeinknek megfelelően, sikerorientáltan tűzzük ki. Az önbizalom erősödéséhez fontosak a sikerélmények, a képességeink megtapasztalása. Ezek a valós tapasztalatok azonban csak akkor építenek, ha észrevesszük őket és erősödünk általuk!   

Miről szól az önbizalomterápia?

Rólad szól! A Te helyzetedről, történetedről, érzéseidről és céljaidról, külső és belső értékeid megismeréséről!  Na meg arról is, hogy újra  elégedetten nézz tükörbe, hogy büszke legyél magadra! ..és arról is, hogy megtanulj nemet mondani, de igent is, bátran, ha arra van szükség! Szól majd arról is, hogy megtanulj örülni a sikereidnek (furcsán hangzik, ugye?) és szabadkozás helyett mosolyogva fogadd a bókokat! A hibáidat ne nagyítsd fel és ne a tökéletes legyen az elég jó! Meg arról is, hogy ne vedd olyan komolyan a látszatokat, amit mások mutatnak, sőt ne is akard annyira másokhoz hasonlítani saját magad! Talán majd elfogadod, hogy Te sem lehetsz egyszerre szuperanya, tökéletes feleség és a munka hőse, de tudni fogod, hogy melyek a fontos dolgok a számodra és ez alapján hozod meg a döntéseidet. Az is megtörténhet, hogy majd kicsit máshogyan nézel az élethelyzeteidre és konfliktudaidra, tán még szelíden mosolygni is fogsz azon, ami ma borzasztóan zavar. Ezen változásoknak azonban egy fontos feltétele is van, jó ha tudsz róla: "mindenkinek magának kell kérnie"! Hogy mit is jelent ez itt elolvashatod!

Kinek hasznos az önbizalomterápia? 

Neked! Ha úgy érzed, elakadtál az önmagaddal való kapcsolatban és a tisztánlátásod sem tökéletes, ha magadról van szó! Ez bármilyen életkorban és élethelyzetben előfordulhat, de nagyon gyakori az alábbi esetekben:

  • Életciklusváltások esetén (kamaszkorban, gyermekvállalást követően, és a változókorban), amikor a feje tetejére áll minden körülötted, a tested sem olyan, mint tegnap volt és a hormonrendszered is bolondot csinál belőled! 
  • Nehéz élethelyzetekben (pl. párkapcsolati krízis, válás, betegség), amikor egy kicsit, vagy nagyon is padlóra küldtek!

Az önbizalomterápia során a személyes konzultáció mellett sok kreatív és izgalmas "házi feladat" segíti majd a közös munkánkat. A konzultáció alkalmanként 60 perc,  díja 10 000 Ft, a helyszín pedig Solymár (a II. kerület határa) Kápolna utca 35.