Minket már a pihenés is fáraszt? Válaszolj 6 kérdésre és megtudod, miért!

2019.12.28

Nem csodálkozol, ha egy munkával töltött nap végén fáradtan dőlsz be az ágyba, de mi van akkor, ha egy "pihentető" hétvége után fáradtabbnak érzed magad, mint péntek délután voltál?

Egyre többen érzik a folytonos és letaglózó fáradtságot, ami egy idő után nem csak kimerültséghez és teljesítményromláshoz, de hangulatzavarhoz (rossz kedv, ingerültség) és motiválatlansághoz is vezet. A korábban örömmel végzett tevékenységek is elveszítik vonzásukat, és az élet szépen lassan túlélési gyakorlattá alakul! Depresszió? Krónikus fáradtság szindróma? Vagy egyszerűen csak rosszul használod fel a szabadidődet? Megtudod, ha végiggondolod a következő néhány szempontot:

Ugyanabból még többet, vagy valami egészen mást?

Ahhoz, hogy feltöltődést, pihenést jelentsen a szabadidő, fontos, hogy a napi tevékenységekhez képest más típusú, komplementer tevékenységet végezz. Sokan gondolják azt, hogy a fáradtságra a legjobb gyógyír a passzív pihenés: feküdni, semmit tenni, aludni, esetleg televíziót nézni. Sokan pedig egyszerűen csak azt érzik, hogy nincs energiájuk másra! Ez azonban nem igaz! Aki a nap döntő részében fizikai munkát végzett, annak ez valóban pihenést jelent, de aki a napját ülő munkával töltötte, annak a további üldögélés nem fog feltöltődést hozni. Ilyen esetben a fizikai aktivitás, sportolás, vagy egy egyszerű séta jelent ellentétes tevékenységet. Ráadásul ez a tevékenység - még ha az elején igényel is némi elszántságot - nem energiavesztést, hanem megnövekedett energiaszintet fog eredményezni.

Mit jelent számodra a számítógép? Munkaeszköz? Hobbi? ... esetleg az élettársad?

Ha naphosszat a monitor előtt ülsz - és ez egyre több munkakör esetében előfordul - akkor otthon, szabadidődben még véletlenül se merészkedjen a gép közelébe (beleértve az okostelefon nyomkodását is). Az Internet vibrálásának, gyorsan változó képi, érzelmi és intellektuális ingereinek, de akár csak a szemre gyakorolt hatásának megvannak a következményei, melyek garantáltan nem a pihenésről szólnak. Tudományos tények felsorolása helyett egyszerűen csak emlékeztetni szeretnélek arra az érzésre, amikor is úgy állsz fel a géped mellől, mint akinek kimosták az agyát és talán még azt sem tudod megmondani, hogy az elmúlt 1-2 (sok) órában mivel is töltötted pontosan az időt.

Átéled a flowt?

Csíkszentmihályi Mihály nevéhez kötődik a flow fogalmának a bevezetése, mint a boldogság érzéséhez szorosan hozzátartozó élmény. Flow élményt olyan tevékenységek közben élnek meg leggyakrabban az emberek, amelyeket önmagukért, a cselekvésért végeznek, külső jutalom nélkül, és amely tevékenységek megengedik, lehetővé teszik a teljes elmélyülést. A flow élmény kialakulásához általában hozzátartozik egy egyértelmű cél, a képességek és a feladat nehézsége közti egyensúly, valamint a szituáció feletti kontroll érzése.

Szabadon választott, vagy kötelező?

Flow élményt, vagy egyszerűen csak a kikapcsolódás és a feltöltődés élményét alapvetően olyan helyzetekben lehet megélni, amelyeket mi választottunk és amiben jól érezzük magunkat. Egy céges vacsora, vagy egy családi rendezvény is lehet pihentető, ha örömmel vagy jelen, de ne várd, hogy kipihent leszel, ha feszengésről és megfelelésről szól egy helyzet, akkor sem, ha ezt szabadidős tevékenységnek hívják mások!

Mennyi az annyi?

Ha azt szeretnéd, hogy a szabadidőd feltöltődést jelentsen, akkor időt kell rá szánnod. Tudom, hogy az idő hiánycikk, ugyanakkor egy kis tudatossággal ezen is lehet javítani. Ne ess abba a hibába, mint a favágó, aki egy életlen baltával vágta a fát, mert olyan lassan haladt, hogy nem volt ideje megélezni a fejszéjét. Ha kipihent és koncentrált vagy, akkor a napi feladataidat is hatékonyabban, sőt gyorsabban tudod megoldani, így pihenésre is jut majd idő.

Nem mindegy az sem, hogy naponta van 5x10 perc időd, vagy egyben 50 perced. 10 perceket is ki lehet használni egy gyors feltöltődésre, de ennek a rövid pihenőnek a hatása is csak átmeneti lesz. Ha szeretnéd, hogy a szabadidőd valóban pihenésről szóljon, akkor biztosítanod kell a zavartalan és lehetőség szerint 1, vagy több órás intervallumot, ami ehhez szükséges. Fontos, hogy pihenésre szánt időnek legyen meg a napi, vagy heti ritmusa is az életedben, amire biztosan építhetsz, mert a "majd, ha lesz rá időm" megközelítéssel általában pont az ilyen "luxustevékenységek" szoktak kimaradni a sok fontos tennivaló mellett. Ha pedig tényleg úgy gondolod, hogy luxus a pihenésre szánt idő, akkor tegyél egy próbát: figyeld meg egy napodat, amikor kipihent és energiával teli vagy és hasonlítsd össze azzal a nappal, amikor az ágyból kikelni sem volt kedved!

Tényleg azt csinálod, amit csinálsz?

Flow élmény jellemzője az elmélyülés. Az elmélyülés egyrészt időt igényel, másrészt figyelmet is, teljes bevonódást. Egyre gyakrabban találkozom azzal a jelenséggel, hogy az emberek mást csinálnak, mint amit éppen csinálnak: egy étteremben a családi ebéd közben mobiltelefont nyomkodnak, vagy épp a számítógép képernyőre fókuszálva próbálnak beszélgetést színlelni, esetleg gyereket nevelni. Ennél még gyakoribb, hogy másra gondolnak és másra figyelnek, mint az aktuális helyzet, vagy feladat. Ha azt szeretnéd, hogy a szabadidőd örömteli kikapcsolódás legyen, akkor kapcsold ki először is a mobiltelefonodat! Nehéz elengedni a fejünkben kavargó gondolatokat, a megoldásra váró feladatokat, de érdemes kísérletet tenni rá, ha a minőségi pihenés élményére vágyunk!

Érdekes ellentmondás, hogy a legtöbb ember több szabadidőre és kevesebb munkára vágyik, bár a kutatások szerint a szabadidőben átélt flow élmények gyakorisága lényegesen alacsonyabb. Ha gyakran azt érzed, hogy téged már a pihenés is fáraszt, amikor olyan nyomasztónak érzed a fáradtságot, hogy se energiád, se motivációd új dolgok kipróbálására, akkor ideje átgondolni, hogy valóban jól töltöd-e a szabadidődet. Változtatni soha nem késő és ha a fenti szempontokat is figyelembe veszed a szabadidőd átszervezésénél, akkor érzékelni fogod, hogy az energiaszinteddel együtt a teljesítményed, a koncentrációs képességed és a hangulatod is javulni fog.

Ha ez sem segít!

A tartósan fennálló fáradtságnak más okai is lehet, betegség, alvászavar, vagy krónikus fáradtság szindróma is állhat a háttérben. Jövő szerdán tovább folytatom a fáradtság okainak keresését, tartson velem!

Kovács Szilvia, tanácsadó szakpszichológus